TAKLIMAT LIBAT URUS PENGARAH, JPN MELAKA BERSAMA PEJABAT PENDIDIKAN DAERAH, PENGETUA DAN EXCO MAJLIS GURU BESAR NEGERI MELAKA TAHUN 2021.
Tarikh : 5 Jun 2021 (SABTU)
Masa : 9.00 malam
Pengerusi : Dr. Mohd. Azam bin Ahmad, Pengarah
JPN Melaka.
Ucapan
aluan : Timbalan Pengarah, Tn. Hj. Karim Tumin
1.
Pemberian
vaksin kepada guru mengajar tingkatan 4, 5 dan 6 akan diberi sebagai persediaan
untuk memulakan operasi persekolahan selepas PKP 3.0 ini.
2.
Jumlah
pelajar dan kakitangan Pendidikan yang dijangkiti virus Covid 19 agak
membimbangkan. Semua PGB perlu mengingatkan guru dan murid agar mematuhi SOP.
Taklimat
Pengarah JPN, Melaka, Dr. Mohd. Azam bin Ahmad.
1.
Pengarah
Negeri ditegur oleh KPM kerana adanya aduan oleh AKP yang mengatakan mereka
diarahkan hadir bertugas. Penegasan oleh Pengarah : Pengoperasian sekolah
berjalan seperti biasa secara BDR sepenuhnya.
2.
Ada
tugasan yang tidak boleh dilaksanakan secara BDR. Dokumen yang perlu
ditandatangani dan pemantauan keselamatan dan kebersihan premis, penyediaan
dokumen yang perlu PGB hadir maka PGB perlu hadir.
3.
Seminggu
sekali sahaja PGB boleh hadir ke sekolah dalam tempoh tidak melebihi 4 jam atau
kurang dari tempoh tersebut.
4.
AKP
adalah BDR dan tidak boleh dibuat jadual untuk hadir. PGB perlu hadir bersama
AKP yang terlibat sahaja. Pada dasarnya, semuanya beroperasi dari rumah sahaja.
Sekiranya ada tugasan essential yang perlu diuruskan kehadiran tidak boleh
mencecah 20%.
5.
Surat-surat
yang masuk perlu diambil tindakan maka AKP yang menguruskan perlu hadir agar tiada
surat yang bersifat segera yang tertinggal. Makluman kepada guru boleh diambil
tindakan dengan segera.
6.
Falsafah
PKP 3.0 ialah mengurangkan pergerakan orang awam dan tidak mendedahkan AKP
dengan ancaman Covid 19. PGB hendaklah mengawal pergerakan pegawai di bawah
seliaan masing-masing supaya tidak berlaku pergerakan yang ramai.
7.
Kehadiran
mungkin perlu seminggu sekali sahaja dan perlu diselesaikan segera. Pastikan
AKP yang hadir mesti mematuhi SOP MKN dan KKM secara serius.
8.
Arahan
bekerja dari rumah (BDR) adalah terpakai. Jangan arahkan GPK hadir sekiranya
tidak perlu. Jangan jadualkan kehadiran GPK. Dokumen yang perlu diuruskan
mestilah dinyatakan secara jelas dan mendapat kebenaran daripada Ketua Jabatan.
Dokumen yang dibawa keluar mesti dijaga keselamatannya.
9.
Operasi
pejabat dapat dilaksanakan secara efisien.
10.
Kebersihan
dan Keselamatan Bangunan dan Kawasan (KBK) perlu berjalan seperti biasa.
Pengurusan Kawalan Keselamatn (PKK) – keselamatan hadir 100%. Surat kebenaran
bekerja dikeluarkan oleh KSU dan bukannya daripada Pengetua. Untuk KBK surat
sudah diterima dan dipanjangkan kepada pihak syarikat. Tugas pembersihan mesti
dilaksanakan seperti biasa dan kehadiran pekerja pembersihan ialah 60%. Buatkan
penggiliran hari kepada pekerja pembersihan dan masa bekerja bagi pekerja
pembersihan selama 4 jam.
11.
PGB
perlu merancang tugasan untuk diberi kepada pekerja pembersihan. KPI ditetapkan
oleh PGB. Tiada pemotongan kepada syarikat pembersihan walaupun kehadiran
mereka 60% sahaja. Mereka bertugas selama empat jam dan tugas yang bersesuaian.
12.
Contoh
tugasan penting yang mesti dilaksanakan ialah potong rumput dan pam tandas
mesti dilakukan bagi mengelakkan pembiakan nyamuk Aedes. PGB boleh berbincang
dengan penyelia pembersihan untuk membina penggiliran jadual kerja pekerja
pembersihan. Tiada isu pemotongan gaji terhadap pekerja pembersihan.
13.
Kehadiran
pekerja berdasarkan surat yang dikeluarkan oleh PPD kepada syarikat
pembersihan. Surat terbaharu bertarikh 3 Jun 2021, PPD akan keluarkan surat
kepada syarikat untuk diberi kepada pekerja masing-masing. Sekiranya ada
kerja-kerja kecemasan, borang kebenaran akan diisi oleh syarikat dan PPD akan
meluluskan dan salinan kelulusan dihantar kepada JPN.
14.
Pihak
PPD boleh merujuk terus kepada Pn. Yashota untuk urusan kerja-kerja kecemasan.
PGB hendaklah memantau dan memastikan kerja-kerja penyelenggaraan di sekolah
dijalankan dengan baik.
15.
Sekiranya
kawasan menjadi PKPD, maklumkan kepada PPD dan JK Bencana Alam mestilah
mengambil tindakan selanjutnya.
16.
Kebenaran
bekerja oleh syarikat mestilah diperoleh daripada KDN.
17.
Ingatkan
kepada semua guru, panggilan telefon daripada PGB mesti dijawab segera.
18.
Penangguhan
bekalan makanan bermasak ditangguhkan sehingga sekolah dibuka.
19.
Pengoperasian
sekolah iaitu PDPR. Sehingga 14 Jun 2021, cuti sekolah mohon guru-guru tidak
diganggu. Pastikan tiada arahan daripada PGB/PPD/JPN kepada guru-guru untuk
melaksanakan tugas-tugas atau menghadiri mesyuarat sama ada secara dalam talian
ataupun secara bersemuka. Elakkan konflik kerana ada banyak isu yang dihadapi
oleh pegawai-pegawai.
20.
PDPR
dilaksanakan selepas 14 Jun 2021 dan pastikan guru-guru melaksanakan PDPR
dengan berkesan.
21.
Penggunaan
bangunan sekolah sebagai pusat pemindahan banjir / pusat vaksin. Penggunaan ini
mesti mengikut garis panduan/SOP penggunaan premis sekolah. Permohonan mesti
dikemukakan kepada PGB dan lawatan mesti disertai pegawai PPD dan JPN.
22.
Taklimat
mesti diberi kepada PGB agar premis yang digunakan sesuai.
23.
Begitu
juga kerja-kerja pengurusan pilihanraya, mesti melalui permohonan kepada PPD
dan JPN.
24.
Tingkatan
4, 5 dan 6 melibatkan hampir 1 juta murid akan bergerak ke sekolah. Oleh itu,
kita fokus kepada membawa murid menengah atas ini ke sekolah. Maka vaksin perlu
diberi kepada semua guru yang mengajar tingkatan 4, 5 dan 6 sebagai persediaan
untuk membuka sekolah secara bersemuka.
25.
Semua
guru yang belum menerima vaksin, maka pastikan mereka mengisi google form yang
diedarkan sejak petang tadi. Hal ini untuk memastikan guru-guru terhindar
daripada jangkitan Covid 19. Sekiranya guru anti vaksin, maklumkan kepada Tn.
Hj. Karim Tumin. Sekiranya boleh ditukar guru subjek yang menolak vaksin, maka
tukarkan kepada guru lain. Sekiranya tak boleh tukar maka pujuklah atau
nasihatilah secara berhemah guru berkenaan agar menerima vaksin yang
disediakan.
26.
PGB
perlu menerangkan kepada guru-guru dengan baik tentang keperluan mengambil
vaksin dalam kalangan guru.
27.
Keputusan
SPM akan diumumkan kepada 10 Jun 2021 dan taklimat secara dalam talian. Semua
Pengetua mesti menghadiri taklimat bersama Pengarah untuk melihat kedudukan
negeri Melaka dalam SPM 2020.
28.
Analisa
akan dibentangkan dan semua KPPK akan dipanggil untuk membantu Unit Peperiksaan
menyediakan Analisa tersebut.
29.
Pihak
sekolah dan SU peperiksaan boleh menyemak keputusan seawal 7.00 pagi tetapi
tidak boleh disebarkan sehingga jam 10.00 pagi.
Taklimat
Pengumuman Keputusan Peperiksaan SPM, Tn Hj Razali – KU Peperiksaan, JPN.
1.
Beberapa
cara untuk mendapatkan keputusan iaitu melalui SMS atau melalui tiga laman
sesawang.
2.
Keputusan
SPM hanya melibatkan sesi 1 sahaja. Sesi 2 dan sesi 3 belum dapat keputusan
pada 10 Jun 2021 nanti.
3.
Keputusan
untuk pelajar hanya diketahui selepas pukul 10.00 pagi dan tidak dibenarkan ke
sekolah.
4.
Makluman
penting, keputusan melalui SMS hanya keputusan secara kasar sahaja dan bukan
keputusan penuh.
5.
Bagi
pelajar yang tiada kemudahan Internet, LPM membenarkan Pengetua memuat turun
keputusan pada pukul 7.00 pagi dan hanya diserahkan kepada calon pada pukul
10.00 pagi. SU SPM akan menghubungi calon melalui panggilan telefon sahaja.
6.
Boleh
juga screen shot dan hantar kepada calon. Jangan salin keputusan SPM dan beri
kepada pelajar bimbang ada manipulasi dan sebagainya.
7.
Pada
13 Jun 2021, slip keputusan rasmi boleh dimuat turun dan calon boleh mencetak
slip menggunakan laman sesawang
myresult3.moe.gov.my
8.
Pada
10 Jun 2021, pihak sekolah boleh mencetak slip keputusan rasmi dahulu tetapi
tak boleh diserahkan kepada pelajar kerana calon tidak dibenarkan hadir ke
sekolah.
9.
YABMK
Pendidikan akan mengumumkan keputusan SPM pada pukul 9.00 pagi.
10.
Pengumuman
keputusan SPM oleh Pengarah akan diumumkan pada pukul 10.00 pagi atau selepas
tamat pengumuman oleh YABMK Pendidikan.
Hal-hal
lain dan sesi soal jawab Pengetua bersama Pengarah
1.
Pn.
Norlaila SMKTPM memohon pagar sekolah STPM dibaiki kerana agak berbahaya.
2.
Pn.
Norlaila juga memohon agar AKP Pembantu Makmal dibenarkan hadir kerana
diperlukan untuk menguruskan amali Sains sekiranya sesi persekolahan dibuka.
3.
Tn.
Hj. Ismail menyatakan sekiranya ada kelonggaran SOP untuk PKP Fasa kedua maka
pembantu makmal akan diminta hadir bertugas.
4.
Tn. Hj
Ismail SMKASR pihak JKR telah hadir dan dapat sebutharga membaiki bumbung 4
blok dan semasa PKP 3.0 ini sesuai tugas-tugas pembaikan bumbung ini dijalankan
kerana tiada pelajar di sekolah.
5.
Pn.
Yashota diminta menghubungi pihak JKR dan Pn Yashota menghubungi kedua-dua
sekolah untuk perkembangan terkini STPM dan SMKASR.
6.
SMK
Dang Anum memohon tandas Blok A dilaksanakan dan Pn. Yashota maklumkan
pembaikan tandas akan dilaksanakan.
7.
Tn.
Hj. Rezel mohon respon dari SMKA Tun Perak tentang pagar yang roboh dan
pembaikan bumbung sekolah. Tn. Hj. Baharudin maklumkan kerja tersebut
ditangguhkan kerana kosnya yang tinggi.
8.
SMK
Pernu mohon bumbung yang bocor dibaiki dan pokok besar di dalam kawasan
sekolah. Maklum balas Penarah ialah rundingan boleh dilakukan dengan syarikat
pembersihan.
9.
Pengarah
mengingatkan sekali lagi kepada PGB agar tiada lagi aduan daripada AKP di
sekolah tentang pelanggaran SOP dan BDR di sekolah-sekolah.
10. En. Zulhijri, KU HEM menjemput
Pengetua-Pengetua yang terlibat dengan taklimat program celik peranti pada 9
Jun 2021 pada pukul 9.00 pagi untuk persediaan penyerahan peranti.
11. KPPD Melaka Tengah, ada tempoh seminggu
untuk pengisian gaji. PT Kewangan akan ke PPD untuk pengisian gaji, 8 hingga 18
Jun 2021 dan semua PT diminta ikut jadual.
12. Pn. Yashota memohon kerjasama semua PPD untuk
mengemukakan permohonan kelulusan hadiah untuk peranti program cerdik kepada
SIP dengan kadar segera.
13. En. Muhammad Ridzwan mohon menangguhkan
tempoh pengisian gaji oleh PT Melaka Tengah ke makmal komputer memandangkan
keadaan pandemik yang membimbangkan sehingga Tarikh baharu diberitahu kelak.
14. Tn. Hj. Baharudin bertanya tentang arahan
mengalihkan panggilan telefon pejabat kepada telefon ketua jabatan. Cadangan
Pengarah PGB memaklumkan ke telegram/emel/nombor telefon GPK-GPK.
15. Pegawai Daerah Jasin, memohon SK Sebatu
hendak dijadikan Pusat Covid tetapi agak keberatan untuk memberi surat
permohonan. Namun, Pengarah mencadankan minta surat sebagai satu formaliti
sahaja.
16. Tn. Hj. Ismail meminta PGB bersedia untuk
PDPR dan sesi bersemuka
17. UD 2 akan dilaksanakan pada bulan Julai
2021. Kewangan bagi kecemerlangan SPM dan STPM akan diturunkan dan penghantaran
video atau gambar PDPR ke Sektor Teknologi Pendidikan Melaka.
18. Tn. Hj. Karim menyatakan proses menempatkan
guru yang masuk eg-tukar sedang dijalankan, guru baharu hanya melaporkan diri
melalui panggilan telefon sahaja.
19. Pengisian barisan hadapan, pegawai hanya
melapor diri secara dalam talian sahaja.
Taklimat
tamat pada pukul 11.39 malam.
Ulasan
Catat Ulasan