Info penting dari buku ini:
3 TEKNIK ASAS DALAM MENANGANI MANUSIA
Prinsip 1 Elakkan daripada mengkritik, mencerca atau mengeluh
Prinsip 2 Berikan penghargaan yang jujur dan tulus
Prinsip 3 Bangkitkan minat dalam diri orang lain
6 KAEDAH BAGAIMANA MEMBUATKAN ORANG MENYUKAI KITA
Prinsip 1 Bersungguh-sungguh menaruh minat pada orang lain
Prinsip 2 Senyum
Prinsip 3 Mengingat nama seseorang adalah hal paling berkesan dan penting bagi orang itu dalam apa- apa bahasa sekalipun
Prinsip 4 Jadilah pendengar yang baik. Dorong orang lain untuk berbicara tentang diri mereka
Prinsip 5 Berbicara berkenaan minat-minat orang lain
Prinsip 6 Buat orang lain merasa penting dan lakukannya dengan tulus
12 CARA MEMPENGARUHI ORANG LAIN MENERIMA BUAH FIKIRAN KITA
Prinsip 1Satu-satunya cara untuk mendapat yang terbaik dari sesuatu perdebatan ialah dengan MENGELAKKANNYA.
Prinsip 2 Hargailah pendapat orang lain. Jangan sekali-kali berkata "ANDA SILAP
Prinsip 3 Jika kita bersalah, akuilah dengan segera dan ikhlas
Prinsip 4 Mulakan dengan cara yang ramah/mesra.
Prinsip 5 Pengaruhi orang lain agar segera berkata "ya" dengan segera
Prinsip 6 Biarkan orang lain yang lebih banyak berbicara
Prinsip 7 Biarkan orang lain berasa bahawa idea itu adalah ideanya
Prinsip 8 Cubalah dengan sungguh-sungguh/Ikhlas melihat sesuatu perkara dari sudut pandangan orang lain.
Prinsip 9 Bersimpatilah terhadap idea dan keinginan orang lain.
Prinsip 10 Pilihlah pendekatan yang lebih mulia.
Prinsip 11 Dramatasikan idea-idea anda (Huraikan idea anda itu secara lakonan@ gaya gerak tubuh badan)
Prinsip 12 Lemparkan cabaran pada seseorang. Bangkitkan minat dalam diri orang lain
Cara Menjadi Pemimpin Yang Baik
1: Mulailah dengan pujian dan penghargaan yang jujur terhadap orang lain.
2: Beritahu kesalahan orang lain dengan cara tidak langsung, tidak membentak, serta tidak memojokkan orang lain yang menurut anda salah (kita hanyalah manusia biasa, manusia tidak mungkin luput dari kesalahan).
3: Bicarakan kesalahan Anda terlebih dulu sebelum mengkritik orang lain, jangan hanya mencari kesalahan orang lain sedangkan anda tidak pernah sadar atau menutupi kesalahan anda sendiri
4: Ajukan pertanyaan sebagai ganti memberi perintah langsung, dan jangan segan untuk mengucapkan kata "tolong".
5: Biarkan orang lain menyelamatkan muka nya, jangan pernah memojokkan atau memperlihatkan kesalahan orang lain.
6: Pujilah peningkatan orang sekecil apapun dan pujilah setiap peningkatan tersebut. "tuluslah dalam penerimaan Anda dan murah hati dalam penghargaan Anda
7: Beri orang lain reputasi yang baik untuk mereka penuhi
8: Gunakan dorongan. Buat kesalahan tampak mudah diperbaiki Jangan membesarkan- besarkan masalah
9: Buat orang lain merasa senang mengerjakan hal yang Anda sarankan
Ulasan
Catat Ulasan